Rostec delivers the first serial produced Mi-38 to a client

Russian Helicopters Holding Company (part of Rostec State Corporation) delivered the first serial produced Mi-38 helicopter with a highly comfortable cabin to its client, Gazprombank Leasing company. The helicopter, built by Kazan Helicopters, will be operated by Russian Helicopter Systems (RHS).

The delivery ceremony for the first serial Mi-38 was held at the Kazan Helicopters facility. The ceremony was attended by the President of the Republic of Tatarstan Rustam Minnikhanov, Director General of the Russian Helicopters Andrei Boginsky, as well as Director General of Kazan Helicopters Yuri Pustovgarov.

Kazan / 26 février 2020

Russian Helicopters Holding Company (qui fait partie de Rostec State Corporation) a livré le premier hélicoptère Mi-38 produit en série avec une cabine très confortable à son client, Gazprombank Leasing Company. L'hélicoptère, construit par Kazan Helicopters, sera exploité par Russian Helicopter Systems (RHS).

La cérémonie de livraison du premier Mi-38 en série s'est tenue dans les installations de Kazan Helicopters. Le président de la République du Tatarstan Rustam Minnikhanov, le directeur général des hélicoptères russes Andrei Boginsky, ainsi que le directeur général de Kazan Helicopters Yuri Pustovgarov ont assisté à la cérémonie.

“The newest Mi-38 is a multi-purpose helicopter that will fill the empty niche between medium Mi-8 and heavy Mi-26 models. It can be used for transportation of cargo and passengers, search and rescue operations, and as a flying hospital or an offshore helicopter for delivering specialists to oil production platforms at sea. The first serial produced machine will be used for business class transportation. We have already demonstrated this helicopter with highly comfortable cabin to the leaders of Russia and foreign countries. The superior flight performance characteristics and competitive price will guarantee that Mi-38 will find its place in the helicopter fleet of Russia, our partners in the Middle East, Southeast Asia, Latin America and other regions,” said the Industrial Director of Rostec Aviation Cluster Anatoly Serdyukov.

«Le plus récent Mi-38 est un hélicoptère polyvalent qui remplira la niche vide entre les Mi-8 moyens et les Mi-26 lourds. Il peut être utilisé pour le transport de marchandises et de passagers, les opérations de recherche et de sauvetage et comme hôpital volant ou hélicoptère offshore pour fournir des spécialistes aux plates-formes de production pétrolière en mer. La première machine produite en série sera utilisée pour le transport en classe affaires. Nous avons déjà démontré cet hélicoptère avec une cabine très confortable aux dirigeants de la Russie et des pays étrangers. Les performances de vol supérieures et le prix compétitif garantiront que le Mi-38 trouvera sa place dans la flotte d'hélicoptères de la Russie, de nos partenaires au Moyen-Orient, en Asie du Sud-Est, en Amérique latine et dans d'autres régions », a déclaré le directeur industriel de Rostec Aviation Cluster. Anatoly Serdyukov

“The delivery of the first serial Mi-38 is an important step, confirming that Kazan Helicopters is ready to serial delivery of this type of machine for both commercial operators and governments. The demand forecast of potential buyers for Mi-38 by 2030 is more than 100 aircraft,” said the Director General of Russian Helicopters Andrei Boginsky.

 

The Director General of Kazan Helicopters Yuri Pustovgarov handed a symbolic key to the new Mi-38 helicopter to the CEO of RHS Mikhail Kazachkov. The helicopter with a highly comfortable cabin is designed to carry up to 10 people. 

 

The first serial Mi-38 helicopter was introduced to the general public at MAKS-2019 Moscow Air Show, where it was demonstrated to the President of Russia Vladimir Putin and the President of Turkey Tayyip Recep Erdoğan. Mi-38’s foreign debut took place during the Dubai Airshow 2019, where the head of the Russian Ministry of Industry and Trade Denis Manturov showed it to the Crown Prince of the Emirate of Abu Dhabi, Sheikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan.

«La livraison du premier Mi-38 en série est une étape importante, confirmant que Kazan Helicopters est prête à livrer en série ce type de machine pour les opérateurs commerciaux et les gouvernements. La demande prévue pour les acheteurs potentiels de Mi-38 d'ici 2030 est de plus de 100 avions », a déclaré le directeur général de Russian Helicopters Andrei Boginsky.

Le directeur général de Kazan Helicopters Yuri Pustovgarov a remis une clé symbolique du nouvel hélicoptère Mi-38 au PDG de RHS Mikhail Kazachkov. L'hélicoptère avec une cabine très confortable est conçu pour transporter jusqu'à 10 personnes.

Le premier hélicoptère série Mi-38 a été présenté au grand public au salon aéronautique de Moscou MAKS-2019, où il a été présenté au président russe Vladimir Poutine et au président turc Tayyip Recep Erdoğan. Les débuts du Mi-38 à l'étranger ont eu lieu lors du salon aéronautique de Dubaï 2019, où le chef du ministère russe de l'Industrie et du Commerce, Denis Manturov, l'a montré au prince héritier de l'émirat d'Abou Dabi, le cheikh Mohammed bin Zayed Al Nahyan.

“We are glad to continue our cooperation with Russian Helicopters and implement another deal – financing the production of Mi-38 in the framework of the previously signed cooperation agreement. Renovation of aircraft fleets requires high capital investments, and leasing allows you to divide the cost of expensive asset acquisitions into long periods comparable with the life of the asset, making it undoubtedly an effective financial tool in solving such problems. Together with Gazprombank, we see good prospects for leasing aircraft and, in particular, helicopters. We have the capability and resources to finance the renewal of fleets of both commercial and federal subjects in the Russian Federation,” commented the CEO of Gazprombank Leasing Maxim Agadzhanov.

 

During the ceremony, employees of Kazan Helicopters were awarded for their active participation in the production of Mi-38 and a significant contribution to the development of domestic helicopter construction. Employees of the enterprise were awarded the title of Honored Mechanical Engineers of the Republic of Tatarstan, and also received honorary diplomas of the Ministry of Industry and Trade of the Russian Federation, Rostec State Corporation and Russian Helicopters Holding Company.

«Nous sommes heureux de poursuivre notre coopération avec Russian Helicopters et de mettre en œuvre un autre accord - le financement de la production de Mi-38 dans le cadre de l'accord de coopération précédemment signé. La rénovation des flottes d'aéronefs nécessite des investissements en capital élevés et la location vous permet de diviser le coût des acquisitions coûteuses d'actifs en de longues périodes comparables à la durée de vie de l'actif, ce qui en fait sans aucun doute un outil financier efficace pour résoudre ces problèmes. Avec Gazprombank, nous voyons de bonnes perspectives pour la location d'avions et, en particulier, d'hélicoptères. Nous avons la capacité et les ressources pour financer le renouvellement des flottes de sujets commerciaux et fédéraux en Fédération de Russie », a commenté le PDG de Gazprombank Leasing Maxim Agadzhanov.

 

Au cours de la cérémonie, les employés de Kazan Helicopters ont été récompensés pour leur participation active à la production de Mi-38 et une contribution significative au développement de la construction d'hélicoptères nationaux. Les employés de l'entreprise ont reçu le titre d'ingénieur mécanicien honoré de la République du Tatarstan et ont également reçu des diplômes honorifiques du ministère de l'Industrie et du Commerce de la Fédération de Russie, de la Rostec State Corporation et de la Russian Helicopters Holding Company.

The design of Mi-38 consists of a single-rotor scheme and a twin-engine power plant with high power and economic performance. The main structural elements of the fuselage are made of aluminum alloys, individual components and parts are made of steel, titanium and composite materials. The helicopter uses two Russian-made TV7-117V engines, equipped with dust protection devices with a high degree of air purification. An advanced six-blade rotor provides high thrust and low vibration levels. The blades are equipped with an anti-icing system, and the X-shaped tail rotor gives the helicopter excellent handling with low noise level.

 

Mi-38 is equipped with a modern navigation system and satellite navigation system. The cockpit of the helicopter is equipped with five versatile LCD color screens to ensure the effective display of information. The flight range of the new helicopter is up to 1,200 kilometers (with additional fuel tanks). With its maximum takeoff weight of 15.6 tonnes, the helicopter can carry 5 tonnes of payload on board or on an external sling.

La conception du Mi-38 se compose d'un système à rotor unique et d'une centrale électrique bimoteur à haute puissance et performances économiques. Les principaux éléments structurels du fuselage sont en alliages d'aluminium, les composants individuels et les pièces sont en acier, titane et matériaux composites. L'hélicoptère utilise deux moteurs TV7-117V de fabrication russe, équipés de dispositifs de protection contre la poussière avec un haut degré de purification de l'air. Un rotor avancé à six pales fournit une poussée élevée et de faibles niveaux de vibration. Les pales sont équipées d'un système anti-givrage, et le rotor de queue en forme de X donne à l'hélicoptère une excellente maniabilité avec un faible niveau de bruit.

 

Le Mi-38 est équipé d'un système de navigation et d'un système de navigation par satellite modernes. Le cockpit de l'hélicoptère est équipé de cinq écrans LCD couleur polyvalents pour assurer l'affichage efficace des informations. La portée de vol du nouvel hélicoptère peut atteindre 1 200 kilomètres (avec des réservoirs de carburant supplémentaires). Avec sa masse maximale au décollage de 15,6 tonnes, l'hélicoptère peut transporter 5 tonnes de charge utile à bord ou sur une élingue externe.


Press release :Russian Helicopters

Photos : Manuel Belleli/Flying Echo Photo Magazine

IFNM PRESS AGENCY